Основні напрями наукової діяльності кафедри

Результати кафедральних науково-дослідних робіт і впроваджень

Кафедральна НДР № 85-2021/07.01.05

Тема: «Підвищення енергоефективності бортових і аеродромних електроенергетичних комплексів на стадіях проектування»
Строки виконання: 01.01.2021 – 31.12.2022
Науковий керівник: канд. техн. наук, доцент Захарченко В.П.

Отримано основні науково-технічні результати
  • Проаналізовано бортову систему електропостачання (СЕП) ближньомагістральних літаків та принципи стабілізації частоти змінного струму; обґрунтовано забезпечення якості струму постійної частоти через конструктивне удосконалення ППЧО на базі ЕДР.
  • Розроблено нові математичні моделі ЕДР; виконано комплексний аналіз експлуатаційних властивостей і характеристик ЕДР з асинхронною машиною спеціальної конструкції в сталих та перехідних режимах роботи рушійної установки.
  • Запропоновано метод розрахунку сталого режиму електричного каскаду синхронної та асинхронної машин з урахуванням розподілення потоків потужності ЕДР (на відміну від відомих підходів).
  • Удосконалено методи й розроблено рекомендації щодо вибору конструктивних параметрів ЕДР з урахуванням специфіки експлуатаційних режимів газотурбінних рушійних установок ближньомагістральних повітряних суден.
  • Уточнено вимоги до структурно-функціональної надійності каналу генерування змінного струму постійної частоти та обґрунтовано можливість технічного обслуговування з контролем рівня параметрів.
  • Обґрунтовано можливість технічного обслуговування удосконаленого каналу генерування змінного струму постійної частоти з контролем параметрів.
  • Для розширення діапазону регулювання асинхронної машини (для ППЧО) запропоновано нові конструкції:
    • АС з феромагнітною гільзою на подовженій частині короткозамкнутого ротора;
    • АС з торцевим ротором;
    • АС з торцевим ротором і двома статорами.
  • Запропоновано замкнену систему управління ефективним споживанням електроенергії аеропортом — на рівні окремих об’єктів і аеропорту в цілому.
  • Запропоновано безперервний/періодичний контроль показників ефективного споживання (питомі витрати тощо) з прийняттям рішень щодо раціонального споживання або реалізації енергозберігаючих заходів.
  • Розроблено імітаційну модель інтегрованої АСУ ефективним споживанням електроенергії аеропортами для відпрацювання інформаційних та управлінських потоків і визначення коригувальних дій.
Підсумки виконання НДР
  • Навчальні посібники 2
  • Патенти 1
  • Статті у фахових виданнях 7
  • Доповіді на конференціях 8
Впровадження: результати можуть бути використані для забезпечення якості електроенергії, надійності та безперебійності систем енергопостачання ПС і аеропортів; підвищення відмовобезпеки та відмовостійкості споживачів.
Станом на 01.01.2023 — завершена НДР № 83-2021/07.01.05

Тема: «Підвищення енергоефективності бортових і аеродромних електроенергетичних комплексів на стадіях проектування та випробувань» (01.01.2021 – 30.12.2022).

Дослідження вирішили задачі забезпечення якості генерування струму постійної частоти для ближньомагістральних ПС шляхом удосконалення приводів постійної частоти обертання (ППЧО) на базі електродинамічного редуктора (ЕДР); підвищення енергоефективності електротехнічних комплексів аеропортів (з урахуванням якості електроенергії, особливостей експлуатації обладнання та мінімізації витрат); обґрунтування підходів підвищення ефективності електротехнічних систем авіоніки нового покоління ПС на стадіях випереджувальних експлуатаційних, стендових і довідних випробувань.

Публікаційна активність
  • Монографії — 1
  • Навчальні посібники — 2
  • Методичні рекомендації — 1
  • Лабораторний практикум — 1
  • Наукові статті (Scopus/WoS) — 4
  • Статті у фахових виданнях — 8
  • Доповіді на конференціях — 8
  • Патенти — 2 (1 — в оформленні)
Практичне значення

Результати готові до застосування в авіаційній енергетиці та інфраструктурі аеропортів: оптимізація режимів, підвищення надійності, впровадження систем моніторингу та керування споживанням електроенергії, підтримка випробувань авіоніки нового покоління.